Van horen zeggen 2020

Nieuws, roddels en loabekakkerij

We varen weer

Heel langzaam komt de Wieringer Aak weer een beetje tot leven.
Op donder- en in mindere mate, zondagen wordt er weer met een beperkte groep(ten hoogste 6 pers aan boord) gevaren.
Het is fijn om weer te kunnen zeilen, ook al is dat in een beperkte vorm.
We hebben zelfs al weer een droogvaldag achter de rug.
Wanneer we weer met volle bezetting mogen varen is afwachten.

Door gezondheidsredenen van Roel van der Schaaf, wordt de taak van Evenementenorganisatie voorlopig overgenomen door Jaap Groen.
Zijn gegevens vindt u in de betreffende rubrieken terug.

Mobirise

Vereniging Wieringer aak krijgt 1000 euro van Rabobank.

Ook de Vereniging Wieringer aak is getroffen door de Corona-crisis.
Door de maatregelen die genomen zijn is het niet mogelijk vaartochten te
organiseren met de Wieringer aak of evenementen te bezoeken.
Hierdoor loopt de vereniging inkomsten mis die nodig zijn
om het nodige onderhoud aan de aak te kunnen doen.
Onze vereniging draait volledig op vrijwilligers.

Rabobank Kop van Noord-Holland vond dat Vereniging Wieringer aak
een extra steuntje in de rug kon gebruiken. Hiervoor kregen zij 1000 euro.
Waarvoor onze grote dank natuurlijk!

Wieringernieuws

Covid-19

Covid-19 of corona trekt een enorme wissel door de dingen die we gewoon waren. Onze regering treft allerlei maatregelen, waar ook wij ons aan moeten houden. Allerlei geplande grote evenementen tot 1 september zijn afgelast.
En dat is natuurlijk heel begrijpelijk, maar zo ontzettend jammer.

Klik hier op een brief van onze voorzitter

Hard werken geblazen voor de mannen van de WR 173

De Wieringeraak WR 173 is het afgelopen jaar al flink opgeknapt. Zo hebben we o.a. nieuwe zeilen, een nieuwe mastvoet en daarnaast moesten er wat motoronderdelen worden vervangen.

Ondertussen is het visserijnummer op de nieuwe zeilen geschilderd. Niet zomaar ff een klusje van een paar uurtjes, maar van weken. Er moet een mal gemaakt worden voor de cijfers en letters. Welke verf kunnen we gebruiken? Hoe krijgen we de verf erop zonder dat 'doordrukt of zichtbaar is aan de andere kant van het zeil. Uiteindelijk heeft men veel eer van het denk- en schilderwerk, want het nummer staat er prachtig op, zoals u hieronder kunt zien en lezen.

NB.
Op moment van schrijven is het Corona-virus het gesprek van de dag. Door de regering worden er allerlei maatregelen getroffen, waar ook wij ons aan moeten houden.
Vandaar dat de aak niet naar Den Helder is gegaan, maar nog steeds in de Haukes ligt. Daar wordt nu het onderhoud verder uitgevoerd, uiteraard met in achtneming van de 1,5 meter.

Mobirise

Hennie de Jong druk bezig, hier zeilogen aan het inslaan voor de nieuwe huik.

Mobirise

Een huik is een beschermhoes over de fok als deze is opgeborgen op het voordek.

Mobirise

Het nieuwe grootzeil van onze aak is voorzien van zijn registratie nummer “WR173”.

Mobirise

De karakteristieke “Kobus de schilder” letters en cijfers werden uiteraard gevonden bij en ter beschikking gesteld door Kees Hos.

Mobirise

Van deze mallen zijn kopieën gemaakt waarna er, na wat proefstukjes, gekozen is voor een schilder plan.
Meijert Smid stelde hun verwarmde nettenschuur ter beschikking om het projectje uit te voeren.

Mobirise

Eindelijk weer een echte scheepstoeter

Na jaren zonder scheepstoeter, omdat de oude toeter sneuvelde onder schoenmaat 53 en daardoor platter als een "duppie", is er op de scheepsbeurs in Den Helder een passend en vervangend exemplaar gevonden.

Verf- en vakwerk

Natuurlijjk krijgt de aak weer een kwastje over haar prachtige rondingen.

Mobirise

Zo zijn de zwaarden prachtig opgeknapt.

Mobirise

Lak? Nee, oelie is het nieuwe skilderen

De WR173 zal dit jaar helemaal kaal gehaald worden en daarna zal zijn doordrenkt worden met öl. Hierdoor schijnt de aak beter te conserveren en zal ze er nog mooier uitzien.

Klaarmaken voor

Begin maart is de mast van de aak, op de kade van de Haukes, van een nieuwe laklaag voorzien en het ijzerwerk van het mastbeslag aan een grondige inspectie onderworpen.
Hierna konden de eveneens onderhouden blokken met bijbehorende vallen weer aan de mast bevestigd worden.

Mobirise

Zaterdag 14 maart is de mast en zijn de zwaarden weer op hun plaats aan boord gebracht. Voor deze werkzaamheden hebben we weer dankbaar gebruik mogen maken van de hijsfaciliteiten van de Watersport vereniging Amstelmeer.

Mobirise

Het zwaard wordt op zijn  plek gehezen.

Mobirise

Donderdag 19 maart zal de WR 173 naar Den Helder gevaren worden, waar we geruime tijd op de sleephelling gaan om diverse onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.

HTML Website Generator