Van horen zeggen 2021

De WR 173 ligt weer in
De Haukes

Wederopstanding weerbarstige toerenteller

Na weer een "rustig" jaar wat evenementen betreft, is vrijdag 19 november onze aak weer naar de winterhaven van De Haukes gebracht.
Alles zat deze keer mee.
Nadat de dag ervoor ontdekt werd dat het aantal  toeren per minuut alleen via 't gehoor van ingewijden kon worden vastgesteld, bleek de teller, na een draai aan de contactsleutel en 't gereutel der motor, gewoon z'n werk te doen.
Onder het genot van een lekker zonnetje en een prachtig windje, werd de reis aangevangen richting Den Helder. Daar werd 't zilte voor 't zoete verwisseld.

Met de gang er in naar Den Helder

Zelfs ff een "voer de wiendje"

Hoewel er op 't Noord-Hollands kanaal nog ff gemotord moest worden,

konden de zeilen er op 't Balgzandkanaal weer worden gehesen, zodat er voor 80% van de reis gezeild is, hetgeen de gasoelieconsumptie laag hield.

Groot onderhoud in Workum

De WR 173 ligt in de schuur bij Ivor van Klink in Workum voor een pittig stuk onderhoud.
In het historische gedeelte van de n’Oeverse haven ontbreekt al een tijdje de WR 173.
Op moment van schrijven ligt de WR 173 al sinds eind december 2020 in Workum, waar hard gewerkt wordt door een groep vrijwilligers, om de aak weer in tiptop staat te brengen.
De aak zal geheel opnieuw in de olie gezet worden, dit om een nog betere bescherming van het hout te garanderen. De olie trek dieper in het hout. Consequentie is wel dat alle oude lak tot op het hout moet worden verwijderd. Gewapend met verfbranders,-strippers en
-krabbers is men aan de slag gegaan en inmiddels is de aak op een paar krabbels na, zo goed als kaal.

De WR 173 zal ook een nieuwe schroefas krijgen. De oude as vertoont wat inslijping en is iets getorst, wat nogal extra trilling veroorzaakte. Inmiddels is er een nieuwe as, conus en flensmoer gedraaid en ook de schroef zelf ziet er weer als nieuw uit.
Ook zal er het nodige verrotte hout worden vervangen door nieuw. Vooral aan de kont zal er flink gerestaureerd worden. Dat geldt ook voor het achterdek overigens. Bij de mast en het berghout(stootrand) zullen de rotte plekken worden opgeknapt.

Helaas zijn de vrijwilligers, die er inmiddels al ruim 200 vrijwilligersuren in hebben gestoken, voorlopig uitgewerkt door de verscherpte corona-maatregelen.

Website Software