Van horen zeggen 2024

Flink werk aan de aak

Door een aantal leden van de vereniging Aak wordt er hard gewerkt aan de WR 173.
Dit om de aak weer helemaal in orde te brengen, zodat er het komende vaarseizoen weer netjes en veilig met passagiers en bemanning gevaren kan worden.
De hele winter heeft de aak in de haven van De Haukes gelegen. Daar is, in de afgelopen weken, o.a. de mast eraf gehaald om deze netjes in de biopin te zetten en de afgebroken marifoon antenne vervangen. Ook is een deel touwwerk en blokken vernieuwd. De nieuwe vaan en hemelboender konden ook meteen in top worden gezet.
Nadat de mast op de aak werd teruggeplaatst, zijn ook de zwaarden op hun plek gehangen.
De motor werd voorzien van verse olie en nieuwe filters, impeller en riem en die snort er weer over.
Op het moment van schrijven ligt de aak op de helling in Den Helder. Daar krijgt de onderkant en zijboorden een opknapbeurt. Er werden, na een grondige inspectie, ook weer een paar slechte plekken in het houtwerk ontdekt. Deze zijn er inmiddels uitgezaagd en van nieuwe delen voorzien door scheepstimmerman Ivor van Klink uit Workum. Daarna zijn er een paar lagen antifouling op de onderkant aangebracht om de aangroei van alg, pokken en andere schelpdieren tegen te gaan.
Her en der zullen nog kitlagen worden vervangen, kale plekken geschuurd en geschilderd worden en de laatste puntjes op de i gebracht worden.
En dan kan het nieuwe vaarseizoen weer beginnen.

Offline Website Builder